Beeldbellen als extra steun

Matty Liefting, long- en palliatief verpleegkundige, kon tijdelijk geen huisbezoeken doen vanwege een gebroken enkel. Toch wilde ze haar cliënten blijven begeleiden. Ze moest creatief zijn en vond een oplossing in de CareScreen – een tablet waarmee beeldbellen mogelijk is. Wat begon als een tijdelijke noodmaatregel, bleek al snel van blijvende waarde voor haar werk.

Tijdens haar revalidatie zette Matty de CareScreen in bij twaalf cliënten. Ze ontdekte dat beeldbellen veel méér biedt dan alleen telefonisch contact. Het stelt haar in staat om iemand toch even écht te zien – hoe iemand erbij zit, hoe iemand ademt, of er signalen zijn van benauwdheid of verwaarlozing – zonder dat ze daar iedere keer fysiek op bezoek hoeft.

Laagdrempelig contact bij een kwetsbare cliënt
Voor sommige cliënten blijft het hulpmiddel zelfs na haar herstel staan. Zoals bij mevrouw De Korte (66). Zij is psychisch kwetsbaar en heeft moeite om goed voor zichzelf te zorgen. Hulp aan huis wijst ze meestal af. Toen Matty vanwege haar enkel geen huisbezoeken kon doen, stelde ze beeldbellen voor – iets waar mevrouw De Korte wél voor openstond.

Door wekelijks kort in te bellen, blijft Matty betrokken. Zo kan ze met mevrouw De Korte bespreken hoe het gaat, of de medicatie goed wordt gebruikt en of er iets speelt dat aandacht nodig heeft. “Even beeldbellen helpt mevrouw De Korte echt om het overzicht te houden.”

Ook nu Matty weer op huisbezoek kan, blijft de CareScreen bij mevrouw De Korte staan. Het is geen vervanging van zorg, maar wel een extra lijn van contact – laagdrempelig, vertrouwd en effectief.

Zorg op afstand die dichtbij voelt
Beeldzorg past niet bij iedereen, benadrukt Matty. “Je moet altijd kritisch kijken of het echt werkt voor iemand. Maar als het klikt, dan biedt het rust, overzicht en verbondenheid – voor de cliënt én voor mij als verpleegkundige.”

contact afbeelding
achtergrond floaty
“Wij helpen je graag verder!”
“Wij helpen je graag verder!”
Sluiten

Heb je vragen?
Neem dan contact op met één van onze experts

“Wij helpen je graag verder!”
contact persoon mobiel
contact persoon desktop